terug

Muziekje erbij ? (Golden Earing - When The Lady Smiles)

De middernachtzon op de Noordkaap ongeveer klokslag 24.00uur

16 dagen, 7000 km

Motorrijden over een aanzichtkaart

Als je besmet bent met het motorvirus, dan is het geen wonder dat je vakanties ook op de motor doorbrengt .

We doen dit al jaren en hebben inmiddels al verschillende landen in Europa bezocht .

Maar een mens wil wel eens een  andere uitdaging.

Vorig jaar tijdens een reis naar Noorwegen hoorde we dat er in 2000 een Noordkaap reis georganiseerd zou worden door Horizon Motor Reizen.

Deze organisatie is bij ons goed bekend en weten dat het altijd goed georganiseerd word .

Het zou wel een reis worden voor motorrijders die van lange ritten houden. Veel was er niet voor nodig om de Bikers mee te krijgen. Het zou de Noordkaap 2000 Rally worden .

Rally omdat de dagafstanden lang zullen zijn , langer dan de afstanden tijdens de gewone reizen .  Per dag moet een afstand  rond de 500km worden afgelegd. Geen geringe afstand  op de motor , als je na gaat dat het niet over snelwegen gaat, maar over binnenwegen.

We zijn met 38 motoren en 43 personen  aan deze tocht begonnen. Helaas moet een deelnemer door motorpech de rit halverwege afbreken , bij zijn motor is de versnellingsbak kapot gegaan.

Grote Belt

‘s Middags 30mei vertrokken wij om 14.00uur met de “Ragnhild” van de colorline vanuit Kiel  via de “Grote Belt” richting de hoofdstad van Noorwegen  Oslo.

Tijdens deze overtocht kwamen wij onder de nieuwe oeververbinding  tussen Denemarken naar Zweden door. Een Nederlands hoogstandje op het gebied van weg en waterwerken.

Een imposante brug  die de “Grote Belt” overspant.

Woensdag 31 mei kwamen we in Oslo aan en rond 11.00uur waren we uitgescheept en kon het grote genieten beginnen.  Noordkaap, here we come.

Via Trondheim, Moi Rana  en Bardu kruiste we op 2 juni de “Poolcirkel” .

Maar eerst kwamen we na  Moi Rana  nog onder toegangspoort  “Nord Norge”door.

Alles staat voor de toerist meer dan goed aangegeven in Noorwegen echt geweldig.

Op de boot opweg naar Oslo                                                                                       We rijden Noord Norwegen binnen

Tja , en dan de poolcirkel natuurlijk, het blijft een aparte gewaarwording om dit punt te bereiken . Waarom kan ik niet goed uitleggen dan zul je er zelf naar toe moeten gaan om dit te ervaren .  Na de poolcirkel rijden we naar ons hotel  in Bardu , waar we hoorde dat een Belgische reisgenoot met de reis moet stoppen . Versnellingsbak kapot en die is niet te repareren dus hij gaat met het vliegtuig naar huis.

Op de Poolcirkel aangekomen.

We genieten onderweg van overweldigende  natuur

Lekker ravotten in de sneeuw onderweg

Stokvis.

Op 4 juni namen we voorlopig afscheid van de E6.  Deze E6 zou een saaie  eentonige weg worden . Dit was absoluut niet zo .  Van Oslo loopt deze weg naar het hoge noorden  van Noorwegen. In het begin is deze weg inderdaad wat minder spannend, maar mooi genoeg om er op warm te draaien en aan het asfalt te wennen.  Maar hoe verder je komt, hoe afwisselender hij word. Dan is de weg weer breed , dan weer smal.  Dan weer slingerend , dan weer recht.

We rijden over met sneeuw bedekte hoogvlakten en langs ijsmeren.

Langs de weg kom je regelmatig stellages met stokvis tegen , die kan je niet ongemerkt passeren, de geur is herkenbaar maar beslist niet smerig. Vandaag hebben we sneeuwhazen,

Vossen- volgens sommige waren het geen vossen maar wolven- en de eerste rendieren gezien.

In de lagere gelegen gedeelten wordt het nu pas voorjaar. We zien zelfs hier en daar tulpen, lupine en narcissen in bloei staan. De berkenboompjes beginnen net uit te lopen.

Echt de natuur loopt hier maanden achter vergeleken bij ons.

De soms barre hoogvlakten zijn soms uitgesproken koud , op de gehele hoogvlakten ligt sneeuw , wel is de weg schoon en goed berijdbaar .

Een ander fenomeen doet zich voor , het word s’nachts niet meer donker .

Het is een heel aparte gewaarwording dat de zon niet meer onder gaat.

Als je bijvoorbeeld ’s avonds  rond 23.00uur naar buiten gaat blijkt het buiten nog lekker weer te zijn .  De zon staat nog aan de hemel en de temperatuur is aangenaam.

Je kunt rustig buiten zitten  en je word nog bruin ook .

Rendieren die zomaar de weg oversteken                          Stokvis hangt te drogen aan de stellages

Het noordelijkste vissersdorpje Kamoyvaer                                   Klein overzichtskaartje van Noorwegen

Kirkenpoorten , een prachtig natuurverschijnsel, vlak voor de Noordkaap . Een rots die door de eeuwen heen helemaal is uit gesleten.  Foto rechts miljoenen jaren zorgen voor deze mooi gevormde rots partij.

Arran Hotel

Vandaag zullen we op de Noordkaap aankomen.  Voor het laatste stuk verlaten we de E6 en ruilen die in voor de E 69 naar Kamoyvaer waar ons meest noordelijke hotel op deze tocht staat te wachten.  Kamoyvaer is een heel klein vissersplaatsje .  Er wonen hier voornamelijk vissers die ook inkomsten hebben van de vele toeristen  die vanuit de hele wereld komen .

Dat het een zeer onherbergzaam  oord is, is duidelijk te zien aan de roodbruin geschilderde huizen . De huizen zijn met dikke staalkabels  verankert aan de fundering, om deze te beschermen tegen de regelmatig hevige noorderstormen.

Vanuit het Arran Hotel vertrekken we met de hele groep naar de Noordkaap .

De 3 vrouwen in de groep die zelf rijden gaan voorop 1 op een Dauville  1 op een

BMW 650  GS  en ik op mij Harley.

Een machtig gevoel als je hier samen op de Noordkaap bij het monument staat.

Foto onder ; de middernacht zon .

Op de Noordkaap is alles ingericht voor de toerist , toeristen komen hier al heel lang.

De eerste toerist op deze plek  was Fransesco Negri in de winter van 1664.

Hij schreef : “Hier eindigt de wereld en voor mijn eindigt hier mijn nieuwsgierigheid”

We hebben het gezien het is heel apart we gaan nu weer beginnen aan de terug reis.

Geirangerfjord

Doolhof

De terug weg naar Osloo gaat via de Lofoten, een eilandengroep voor de kust en het midden gebergte in centraal Noorwegen.  Voor een groot gedeelte rijden we nu weer over de E6 ,weer anders vanuit de andere kant gezien.

Ook rijden we over de E10 die net zo mooi is als de E6.

Na Trondheim krijgen de wegen weer andere nummers en zien we de E6 pas weer 100km voor Oslo.   We gaan nu via het Fjorden gebied. Zo gaat een van de routes via de Trollenstigen  een weg die via een aantal haarspelbochten snel stijgt .  We komen ook in het plaatsje Geiranger aan het wel zeer bekende en ontzettend mooi Geirangerfjord .

Hé  kijk daar een TROL

Heftig om te zien of nie dan, en gaaf als je hier tussendoor rijd.

We rijden tussen en langs sneeuwwallen tussen de 4 en 6 meter hoog en dit in juni.

Het lijkt wel of je in een doolhof aan het rond rijden bent, links en rechts geen zicht aan de voorzijde een paar meter zicht en in de spiegels niet veel beter .

Dit was een hele aparte gewaarwording.

Laatste dag

Op dinsdag 13juni  is het de laatste dag van deze Rally en kunnen we nog even van dit prachtige Noorwegen genieten voordat we op de boot gaan richting Nederland.

Rond 12.00uur zijn we terug in Oslo en gaan we met de Color Line varen naar Kiel (Duitsland)  Kortom , na een rit van 7000km  zijn we na ongeveer 18 dagen weer thuis.

Wat betreft het weer hebben we het heel erg getroffen, opgeteld 2 dagen regen.

Het was een geweldige fantastische ervaring en iedereen die is wat anders wil als Oostenrijk

De Eifel of Sauerland kunnen wij dit  aanraden. Gewoon doen ! krijg je nooit geen spijt van.

Opweg naar huis heb ik op de boot een hevige nachtmerrie over alle was die ik thuis moet

doen, typisch vrouwen en maar zorgen .